سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش بین المللی مدیریت گردشگری و توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۱۸

نویسنده(ها):

سیدکامران یگانگی – عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
سحر باش افشار – دانشجوی کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان

چکیده:

گردشگری، پدیده ای است کهن که از دیرباز در جوامع انسانی وجود داشته و به تدریج در طی مراحل تاریخی مختلف، به موضع فنی،اقتصادی و اجتماعی و صنعتی کنونی خود رسیده است. این صنعت آمیزه ای از فعالیتهای گوناگون از حمل و نقل و تغذیه تا اقامت و مدیریت رویدادها است که در جهت خدمت رسانی به گردشگران، به صورت زنجیره ای بهم پیوسته ایفای نقش می کنند. بر این اساس یکی از شاخصه های مهم توریسم که سهم قابل توجهی از فعالیت های جهانگردی را به خود اختصاص می دهد توریسم مذهبی است . گردشگری مذهبی که معمولاً به آن به عنوان گردشگری دین اشاره می شود شکلی از گردشگری است که در آن مردم دین دار(بااعتقاد) به طور انفرادی یا گروهی به دلایل زیارتی، تبلیغات مذهبی یا تفریحی(تحقیقی) سفر می کنند. بدون تردید، یکی از مهم ترین و کهن ترین عوامل و انگیزه های مسافرت انسان باورهای مذهبی و احساسات دینی بوده است.در این تحقیق که بر اساس مطالعات کتابخانه ای و تحلیلی بوده است سعی بر این داشتیم.که به بررسی گردشگری مذهبی ، جایگاه گردشگری مذهبی در صنعت توریسم عوامل تاثیر گذار و تأثیر پذیر در توریسم مذهبی و نیاز های اصلی آن از منظر شهرسازی بپردازیم و در نهایت ارائه یک مدل مفهومی عوامل برای توریسم مذهبی است.