سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

زهرا سروری اشلیکی – دانشجوی دوره کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی

چکیده:

امروزه در بیشتر کشورهای جهان، صنایع کوچک و متوسط از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، تولید صنعتی وارایه خدمات در حال نقش آفرینی هستند. در اقتصاد مبتنی بر دانش، شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در رشد اقتصادی برعهده دارند. شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان شرکت یا موسسه ی خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه ی اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری سازی تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم افزار های مربوط تشکیل می شود. برای به بازار رسانیدن محصولات شرکت های دانش بنیان نیاز به تجاری سازی محصولات آنها می باشد. تجاری سازی فرایندی است که دانش تولید شده را به محصولات قابل عرضه در بازار تبدیل می کند. در مقاله حاضر، ضمن تعریفی از شرکت های کوچک و متوسط و بیان قانون شرکت های دانش بنیان به ارائه مدلی از ویژگی های شرکتهای دانش بنیان پرداخته شده و ایده محوری، قابلیت تجاری سازی ورقابت پذیر بودن از ویژگی این شرکتها مطرح شد ودر پایان نتیجه گیری شده است در شرکتهای دانش بنیان از آنجا که مجموعه ای از مهارتها ،توانایی ها و افراد متخصص در کنار هم هستند خلاقیت و نوآوری در این شرکت ها در اوج قرار می گیرد لذا در توسعه فن آوری ورونق اقتصادی جامعه نقش اساسی ایفا می کند