سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: چهارمین کنفرانس ملی مهندسی ارزش

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

رضا صالح زاده – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه اصفهان،
محمدرضا عطارپور – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه اصفهان،

چکیده:

رشد بازارهای جهانی و تغییرات سریع فناوری اطلاعات، باعث تغییر قابل توجه ای در حسابداری و مدیریت هزینه در سالهای اخیر شده است؛ روش های سنتی محاسبه بهای تمام شده، کارایی و صحت خود را از دست داده اند و به همین دلیل، مدیران به دنبال اطلاعات صحیح درباره بهای تمام شده محصولات می باشند. روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت، به عنوان یکی از روش های جدید محاسبه بهای تمام شده است که در دهه اخیر در بسیاری از شرکت ها در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. از تکنیکهایی که می توان برای اجرای موثرتر هزینه یابی بر مبنای فعالیت استفاده کرد، مهندسی ارزش می باشد. در این مقاله با ارائه مدلی تلفیقی از این دو تکنیک، کاربرد مهندسی ارزش در هزینه یابی بر مبنای فعالیت تشریح می شود. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که استفاده از این دو تکنیک در کنار یکدیگر، باعث ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان می شود.