سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: همایش منطقه ای علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیورتر و فناوری اطلاعات

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

علی ثریایی – استادیار – عضو هیئت علمی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل
رمضان مهدی زاده – کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل – عضو باشگ
معصومه سیفی دیوکلایی – کارشناسی ارشد مدیریت دولتی – عضو باشگاه پژوهشگران جوان قائمشهر

چکیده:

ساختارهای اقتصاد جهانی در عصر فناوری اطلاعات دچار تغییر و تحولات بنیادی شده است . گسترش روزافزون تجارت الکترونیکی در کشورهای پیشرفته و مزایای حاصل از آن به این مفهوم است که کشورهای در حال توسعه باید سریعاً در استراتژی‌های تجاری و بازرگانی تجدیدنظر اساسی به عمل آورند.باید توجه داشت که استقرار تجارت الکترونیکی در بستر اقتصاد ملی کشورهای در حال توسعه (بالاخص ایران ) با محدودیت‌ها و موانعی مواجه است. زیرساختارهای فنی، امنیتی، قوانین، نهادهای اقتصادی، مالی و اداری، فرهنگی و آگاهی تجار از تجارت الکترونیکی و زیرساخت‌های درون سازمانی بنگاه‌های تجاری پیش نیازهای توسعه به‌کارگیری تجارت الکترونیکی می‌باشد. در این مقاله سعی شده است تا با مرور مستند ادبیات موضوعی مربوط به تجارت الکترونیکی و پیش نیازهای استقرار آن ضمن بیان مختصر تعاریف، اهمیت، ابعاد و موضوعات مرتبط، مدل مفهومی به منظور توسعه به‌کارگیری تجارت الکترونیکی در بنگاه‌های تجاری ارائه گردد تا به عنوان مبنایی برای بررسی و مطالعات بیشتر مربوط به موضوع در دنیای واقعی باشد . در پایان ضمن اشاره به مجدد هدف از نگارش مقاله در قالب جمع‌بندی نتایج و ارائه پیشنهادات جهت تحقیقات آینده مربوط به موضوع به منظور ادامه و پیگیری کار توسط دیگر محققان علاقه‌مند ارائه شده است.