سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نوزدهمین همایش سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

مجتبی فدایی – دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه سیستان و بلوچستان
سعید فراهت – استادیار گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه سیستان و بلوچستان
سعید اصغری – دکترای مهندسی مکانیک، مرکز تحقیقات مهندسی اصفهان

چکیده:

پیلسوختی ۱ یک دستگاه مولد انرژی با چگالی توان بالا و ویژگیهای مطلوب جهت کاربردهای گوناگون میباشد. از مسائل مهم در پیلسوختی مقاومت تماسی ۲ بین صفحات دوقطبی ۳ و مجموعه غشا-الکترود ۴ و نشتی مابین آن میباشد. پیلسوختی از اجزای مختلفی تشکیل شده از جمله صفحات دوقطبی که عموماً افت ولتاژ پیل و نشتی گازها در سطح تماس مجموعه غشا- الکترود با آن اتفاق میافتد. در پیلسوختی درزگیری صفحات دوقطبی و مجموعه غشا- الکترود توسط واشرهای سیلیکونی انجام میشود. تغییر گشتاور پیچهای استک با توجه ضریب الاستیسیته واشرهای سیلیکونی نیاز به محاسبات طولانی دارد که باعث اتلاف زمان وهزینه زیاد میشود. در این مقاله روش ساخت نوینی ارائه شدهاست که در آن نیاز به استفاده از واشرهای سیلیکونی از بین رفته و مشکلات تهیه آن براساس ضخامت مجموعه غشا- الکترود و همچنین محاسبات گشتاور پیچهای پیل با توجه به ضریب الاستیسیته واشرها برطرف گردیده است. در این روش با توجه به اندازه ضخامت لایه نفوذ گازی،صفحه دوقطبی، توسط دستگاه فرز کفتراشی میشود و کانالها در سطح کفتراشی شده ایجاد میگردد. همچنین جهت گازبندی، در کنارهای صفحه گرافیتی، شیاری ایجاد و با چسب سیلیکونی پر میشود. در ادامه یک تک سل پیل سوختی به روش جدید ساخته شد و نمودار منحنی مشخصه دو روش با یکدیگر مقایسه و پس از تایید بهبود کارآیی سیستم، صحت روش ارائه شده ،تایید گردید