سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: هشتمین همایش ملی انرژی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

وحید مهرنیا – دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور-کارشناسی ارشد مدیریت انرژی

چکیده:

ابتدا ضرورت کنترل هوای اضافه در بویلر نیروگاه ها و تاثیر آن بر راندمان و خوردگی و آلودگی هوا بحث شده، و برای نشان دادن اهمیت موضوع بر راندمان نیروگاه چند نمونه از اقدامات انجام شده و نتایج حاصله از این اقدامات ارائه شده است، سپس به بررسی روشهای اندازه گیری و کنترل هوای اضافه، پارامترهای موثر بر مقدار هوای اضافه نظیر نوع سوخت، مشعل، شکل هندسی محفظه ی بویلر و نوع فن های بویلر و … پرداخته شده است و روشی مناسب برای کنترل مقدار هوای اضافه، ارائه شده است که تاثیر این عوامل، در روش ارائه شده ، لحاظ گردیده است. پارامتر مهمی که در این مقاله بر آن تاکید شده و بر اندازه گیری مقدار هوای اضافه ی وارد شده بر بویلر اثر میگذارد، نحوه ی ورود هوا به کوره ی بویلر است. در این مقاله قصد داریم راههایی را برای کنترل مقدار هوای اضافه ارائه دهیم که تا کنون در ایران خیلی مرسوم نبوده ولی بکار بردن این روش ها باعث دست یابی به مقدار هوای اضافه بهینه واقعی شده که درنهایت منجر به افزایش راندمان بویلر و بالاخره بالا رفتن راندمان نیروگاه میگردد. ابتدا روشهای که به طور عمده مورد استفاده قرار می گیرند از نظر کمی و کیفی بررسی گردیده و نارساییها ومشکلات آنهارا بررسی میکنیم و سپس به بیان روشهای جدید برای بهبود این مشکلات می پردازیم .در انتها بویلر نیروگاه مشهد به عنوان مطالعه ی موردی مطالعه گردیده و با در نظر گرفتن عوامل تاثیر گذار بر مقدار هوای اضافه ی لازم و عوامل موثر بر اندازه گیری، روش مناسبی برای نائل شدن به نسبت بهینه ی هوا و سوخت ارائه شده است که استفاده از سنسوره ای منواکسید همراه با سنسورهای اکسیژن را بیان می کند. روشهای ارائه شده بسیار دقیق بوده و مبتنی بر حدس و گمان و فرمول های تجربی و تقریبی نیست، علاوه بر آن هزینه ی زیادی را به نیروگاه تحمیل نمی کند. این مقاله میتواند زمینه ساز جایگزینی کنترل های اتوماتیک ساده و کنترل های دستی با کنترل های پیشرفته و دقیق باشد.