سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: بیست و ششمین کنفرانس بین المللی برق

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

سلمان حاجی آقاسی – دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
حسین پایدارنیا – دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
علی عابدینی – دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده:

دراین مقاله از تجهیزات ذخیره کننده سری با اینورتر قطار برای استفاده از انرژی ترمزی در قطارهای برقی استفاده شده است. با استفاده ازتجهیزات ذخیره کننده با افزایش ولتاژسمت DC اینورترقطار، هنگامی که قطار درسرعت های بالا عمل ترمزگیری را انجام می دهد میتوان گشتاورموتور قطار ر ا افزایش دادوتخلیه انرژی مکانیکی موجوددرموتور محرک قطارسریعتر انجام می شود.همچنین در طول زمان راه اندازی قطار، با افزایش ولتاژاینورتر قطار، شتاب موتور افزایش میابد، بنابراین تجهیزات ذخیره کننده در دو حالت راه اندازی وترمزی ولتاژدوسراینور تر راافزایش میدهند .در این مقاله جهت ذخیره سازی انرژی ترمزی و افزایش ولتاژ ازخازن های دولایه به دلیل سیکل عملکرد سریعتر، وعمرطولانی تر نسبت به باتری استفاده شده است. همچنین انرژی باقیمانده پس ازشارژخازنها نیزتوسط قطار های دیگر که درحالت عملکرد عادی هستند مصرف می شود. برای کنترل اینورتر قطارها نیز در این مقاله از روش سوئیچینگ SVM با کلمپ ۶۰ درجه ای فرد به منظور حداقل کردن تلفات سوئیچینگ استفاده شده است. باروش ارائه شده می توان از انرژی ترمزی که مقدار آن در قطارهای شهری بالا است نهایت استفاده را برد . شبیه سازی های مربوطه در نرم افزار Matlab و قسمت Simulink انجام شده است ونتایج شبیه سازی نیز کارآیی این روش راتایید می کنند.