سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: سومین همایش ملی مهندسی صنایع و سیستم

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

حسن احمدی عقیده مند – دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه امام حسین (ع)
حسن جهانشاهی – عضو هیات علمی، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه امام حسین (ع)
کاظم حکمت – عضو هیات علمی، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه امام حسین (ع)

چکیده:

از RCM (نت مبتنی بر قابلیت اطمینان) به عنوان بزرگترین تغییر در دنیای نگهداری و تعمیرات نام برده می شود. امروزه استفاده از RCM بعنوان یک پیش نیاز برای ارتقا میزان اثر بخشی برنامه های نت مطرح بوده و بر همین اساس گرایش سازمان ها به این رویکرد بسیار افزایش یافته است. اما در کنار تمامی نکات مثبت RCM چه چیزی باعث شده که فرآیند اجرای این روش در صنایع مختلف با مشکلات زیادی هنگام طراحی و پیاده سازی موجه شود؟ مثال های متعددی از مواردی که پیشنهادات آنالیزهای RCM هرگز به اجرا در نیامده است وجود دارد. در صنایع مختلف نمونه های شکست خورده ای از RCM وجود دارد که برخی از آنها مربوط به وجود مشکل در قسمتی فنی و برخی مربوطبه وجود مشکل در ساختار سازمانی و مباحث مدیریتی است.در این مقاله به مهمترین عوامل تاثیر گذار در موفقیت اجرای RCM پرداخته می شود و پس از آنکه نتایج بررسی ها و مطالعات از اجرای فرآیند RCM در چندین سازمان و شرکت در غالب راهکارهای کلی موفقیت و بر طرف نمودن موانع مهم اشاره شد آنگاه الگویی جهت ارزیابی و استقرار RCM ارائه می شود که در واقع به بیان نقاط ضعف و قوت سازمان پیش از پیاده سازی RCM می پردازد.