سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سیزدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

علی رضوانی فر – کارشناس ارشد شناسایی و انتخاب مواد – مرکز طراحی مهندسی توس دریا

چکیده:

شکست قطعات مورد استفاده در شناورها می تواند موجب ایجاد لطمات جبران ناپذیری گردد. یکی از عوامل شکست، خستگی آنها می باشد. پدیده خستگی در اثر بارگذاریهای تناوبی ایجاد میگردد. با پیشرفت تجهیزات در صنایع دریایی، اجزایی که در معرض بارگذاریهای دینامیکی قرار می گیرند افزایش قابل توجهی داشته است. امروزه در حدود ۹۰ درصد شکست قطعات در اثر مکانیزم خستگی می باشد و از آنجا که این شکست بدون آگاهی قبلی بوده و قابل رویت نمی باشد بسیار خطرناک خواهد بود. بررسی دلایل ایجاد خستگی و روشهای پیشگیری از آن همواره مورد توجه بوده است. اما نمی توان تنها با اکتفا به محاسبات طراحی دلایل ایجاد خستگی در محیط دریا را بررسی کرد. شکست نگاری یکی از موثرترین روشها در تحلیل پدیده های منجر به شکست می باشد. شکست نگاری باید مطابق الگویی مشخص مدیریت گردد تا بتوان بیشترین و دقیق ترین نتایج را بدست آورد و با توجه به این نتایج، اصلاحات و ضرایب اطمینان لازم را در طراحی سازه ها مورد توجه قرار داد. در این پژوهش سعی بر این شده است تا الگویی مناسب برای نیل به این هدف ارائه شود. علاوه بر این از آنجا که پروانه یکی از اجزا بسیار پراهمیت در سیستم رانش شناور ها می باشد و تخریب آن می تواند منجر به صدمات بسیاری گردد در این تحقیق شکست نگاری آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.