سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: نخستین همایش ملی ادبیات فارسی و پژوهشهای میان رشته ای

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

عبدالعلی اویسی – استادیار زبان و ادبیات فارسی
سیروس روستایی – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده:

کلام و ادبیات جوهره اصلی فیلم را می سازند. وقتی نویسنده فیلمنامه ای را می نویسد مثل قصه نویس عمل می کند، با این تفاوت که در سینما ادبیات تبدیل به تصویر می شود. اما سینما در تصویر هم، اسیر کلام است . رویکرد به ادبیات در سالهای اخیر میان بسیاری از هنرمندان به ویژه سینماگران بیش از هر زمان د یگر به چشم می خورد . مسعود کیمیایی کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی از بحث برانگیزترین و جنجالی ترینچهره های سینمای ایران است . ادبیات انتقادی در اکثر فیلمهای کیمیایی حضوری پررنگ دارد، به گونه ای که بسیاری از ناهنجاری های سیاسی و اجتماعی جامعه در فیلمهای وی به تصویر کشیده شده است . ما در این مقاله ادبیات در سینمای کیمایی را مورد بررسی قرار داده ایم.