سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: اولین همایش مشترک انجمن مهندسین متالورژی و انجمن ریخته گری ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

سعید بهروزقائمی – دانشگاه تربیت مدرس بخش مهندسی مواد
کامران دهقانی – دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

استفاده گسترده از ورقهای فولادی کم کربن جهت اهداف کششی و کشش عمیق درصنایع مختلف بخصوص در خودروسازی به عنوان بدنه خودرو بعلاوه تمایل به استفاده ازورقهای نازکتر جهت سبکتر کردن خودرو ایجاب می کند پروسه تولید ورق چنان تنظیم شود که به رغم کاهش ضخامت ورق استحکام و قابلیت فرم پذیری آنها حفظ شود آخرین مرحله کاهش ضخامت ورقهای فولادی معمولا با نورد سرد صورت میگیرد دراین فرایند سختی و استحکام ورق افزایش و قابلیت شکل پذیری آن کاهش می یابد لذا لازم است از طریق یک عملیات ترمومکانیکی مناسب خواص ورق اعاده شده و ترکیب استحکام وداکتیلیتی به حد مطلوب برسددراین پژوهش نمونه های یک ورق فولادی کم کربن پس از اعمال نورد سرد دردماهای ۷۵۰°C700°C ‘650°C ‘600°C به مدت ۲۰ دقیقه آنیل و سپس در سه محیط کوره هوا و آب سرد شدند. بررسی های میکروسکوپ نوری و تستهای کشش نشان دادند که کاهش سرعت سرد شدن منجر به بهبود خواص فرم پذیری می شود بهترین شکل پذیری پس از آنیل ۷۰۰-۶۵۰ درجه و سرد شدن در کوره حاصل شد این پدیده به کامل شدن تبلور مجددو کاهش تنشهای باقیمانده دانسیته نابجاییها طی سرمایش آهسته درکوره نسبت داده می شود.