سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سومین همایش ملی عمران شهری

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

پیام فوری جوکندان – عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان،گروه مهندسی عمران، ه

چکیده:

همانطور که می دانیم یکی از روش های متداول طراحی سازه ها استفاده از سیستم های مهاربندی در کنار قابهای ساده و خمشی می باشد. ولی در برخی مواقع به دلیل مشکلات معماری مهندس طراح سازه ناچار به استفاده از مهاربند به صورت ناپیوسته در یک دهانه و انتقال آن به دهان ههای دیگر می گردد. در این حالت سازه فوق بر اساس پیشنهاد اکثر آیین نامه های معتبر نامنظم تلقی می گردد ولی هنوز اشاره آشکاری از رفتار لرزه ای این سازه ها نشده است. لذا در این مقاله قاب هایی با تعداد طبقات ۵و۸و۱۲ مطابق با آیی ننامه بارگذاری و آیین نامه ۲۸۰۰ به دو صورت با تغیر صفحه و بدون تغییر صفحه باربر جانبی تحلیل و طراحی گردیدند و سپس تحت تحلیل استاتیکی غیرخطی Pushover قرار گرفتند. در نهایت با انجام تحلیل استاتیکی غیرخطی این نتیجه حاصل گردید که جابجایی صفحه باربر جانبی در قاب های دارای مهاربند همگرا تأثیر زیادی بر رفتار سازه نداشته، اما در بادبندهای واگرا با افزایش تعداد طبقات تعداد مفاصل در ستون ها بسیار زیاد شده که نیازمند استفاده از تمهیدات خاصی برای آن می باشد