سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دهمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

بهنام کوهی همپا – کارشناس ارشد طراحی زیرسیستم پژوهشکده
علی مشتاق دیلمی – مدیرطراحی زیرسیستمپژوهشکده صنات
محمود مصلحی فرد – هیئت علمی پژوهشکده صنات

چکیده:

دانشمندان هوافضا برای بهینه سازی پیشرانهای پلاسمایی روی موتورهای MPD تمرکزیافته اند چنانکه میدانیم این موتورها از دستگاه پلاسما فوکوس تشکیل یافته اند دراین دستگاه به واسطه تخلیه جریان الکتریکی مگاآمپری یک گاز پلاسمایی با دمای بالا و چگالی خیلی زیاد تولید می شود آنچنانکه این پلاسمای پینچ شده تشعشعات و پرتوهای مختلفی گسیل می کند اثر اشکال الکترود مرکزی برروی پارامترهای تنگش درگاز کاری دوتریم بررسی شده است اشکال مخروطی و تخت به عنوان الکترود مرکزی به کاررفته اند مشاهدات و بررس یها نشان میدهد که زمان ماکسیمم جریان و جریان ماکسیمم مستقل از شکل الکترود مرکزی می باشد ولی اختلاف زمانی بین جریان ماکسیمم و جریان تنگش برای الکترود مرکزی تخت کمتر از نوع مخروطی آن می باشد این بررسی انتظارمان را مبنی براینکه جریان تنگش برای الکترود مرکزی تخت بیشتر از نوع مخروطی میباشد تاییدمی کند این نتیجه درپیشران های پلاسمایی به منظور ایجاد رانش بیشتر مفید و قابل توجه خواهد بود.