سال انتشار: ۱۳۸۶

محل انتشار: ششمین کنفرانس ملی مهندسی نساجی ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

محمدرضا بابایی – استادیار دانشکده مهندسی نساجی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهر
میرمهدی سیداصفهانی – دانشیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهر
فرید میرزایی – دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنایع نساجی ، دانشکده مهندسی نساجی

چکیده:

ره آورد دنیای صنعتی کنونی، بازارهای رقابتی هستند. در اینگونه بازارها یکی از را ه های تضمین بقای سازمانها کاهش هزینه ها و در عین حال افزایش سطح رضایت مندی مشتریان است. نائل آمدن به این دو مهم در گرو تلاش تمامی سازمان های درگیر در تولید محصول یا ارائه خدمات می باشد. بنابراین، کلیه تصمیمات در این سازمان ها بایستی بصورت بهینه اتخاذ شوند.لذا، توجه به زنجیره تأمین و مدیریت آن برای سازمان ها نه تنها اجتناب ناپذیر بنظر می رسد، بلکه از ضروریات می باشد. در این میان، توجه به زنجیره تأمین صنایع فرش ماشینی و تلاش در جهت بهینه سازی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که با توجه به افزایش روز افزون ظرفیت تولید این محصول، تولیدکنندگان در هنگام راه اندازی و تأسیس کارخانجات خود کمتر به فکر بازارهای جهانی وصادرات هستند. از طرفی در این صنایع، کارگاه های کوچک و واحدهایی با ظرفیت تولید اندک برای صنایع بزرگتر همواره تهدید محسوب می شوند. با تمامی این اوصاف، محیط این صنعت شدیداً رقابتی گشته است و با این وضعیت سازمان هایی در مرحله رقابت پیروز خواهند شد که بتوانند ضمن ایجاد رابطه مناسب بین کل زنجیره تأمین، تصمیمات بهینه در طول زنجیره اتخاذ نمایند و سعی در کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت محصولات خود نمایند.در تحقیق حاضر مطالعه زنجیره تأمین در صنایع فرش ماشینی کشور با دو رویکرد تقاضا و تولید صورت گرفته است؛ که تحت عنوان عوامل ایجادکننده عدم اطمینان در زنجیره مطرح شده اند و در سه بخش عدم اطمینان تأمین، عدم اطمینان فرآیند و عدم اطمینان تقاضا مورد ارزیابی قرار گرفته و راه های مقابله با آنها ارائه گردیده اند.