سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

امین فرجی ملائی – دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری
آزاده عظیمی – مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری- تهران- ایران
احمد پوراحمد – استاددانشگاه تهران

چکیده:

شهر به عنوان یک سیستم دارای اجزای مختلفی می باشد که دارای ارتباط چندگانه با یکدیگر می باشند.از این موارد می توان به ارتباطات و جابجایی در شهرها اشاره نمود. سیستم حمل و نقل عمومی به عنوان ابزاری در راستای ساماندهی نظام تردد در سطح شهری می باشد که می توان از اتوبوسهای تندرو BRT) به عنوان یکی از کارآمدترین نوع سیستم حمل و نقل عمومی یاد کرد.این سیستم با کاهش میزان تقاضا برای اتومبیل شخص و حتی تاکسی ها زمینه صرفه جویی های اقتصادی را فراهم می سازد. در این مقاله ابعاد پایداری در بهره برداری از سیستم اتوبوس های تندروBRT) در قالب تجارب جهانی و به صورت موردی در تهران ارائه می شود. روش مقاله توصیفی- تحلیلی و بررسی میدانی است. نتایج حاکی از آن است که اتوبوس های تندروBRT) در ابعاد مختلف، از جمله بهداشتی و پزشکی منجر به صرفه جویی اقتصادی میگردد.