سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سیزدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

مجید هدایتی فر – دانشجوی کارشناسی ارشد سازه های دریایی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دان
سعید مظاهری – عضو هیئت علمی موسسه ملی اقیانوس شناسی

چکیده:

نیروهای ضربه ای که در سازه های دریایی هست ۲ تا ۴ برابر بزرگتر از نیروهای غیر ضربه ای با دامنه ی مشابه می باشد.همچنین فشار ناشی از ضربه ممکن است ۱۰ برابر بزرگتر از فشار غیر ضربه ای باشد.مدت زمان نیروهای ضربه خیلی کم است و به طور معمول ۲ تا ۴ ثانیه است. یکی از مواردی که آیین نامه API به آن برای انجام آنالیز پوش آور تاکید می کند حالتی است که ارتفاع عرشه ناکافی است و موج به عرشه برخورد می کند.این نیروهای موج در عرشه یکی از اصلی ترین عوامل خرایی سکوها در خلیج مکزیک و دریای شمال می باشد که نیاز به بازرسی و بازبینی مجدد این سکوها تحت این نیروها امری ضروری است.در این مقاله ابتدا به تحلیل یک سکوی ثابت دریایی براساس تحلیل های استاتیکی و پوش آور در حیطه خلیج فارس براساس نیروهای موج در عرشه پرداخته و سپس به بررسی اینکه، آیا سکو توانایی ایستادگی نیروهای موج در عرشه را دارد پرداخته شده است.برای انجام مدلسازی و تحلیل از نرم افزار ۵٫۳ SACS استفاده شده است.