سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دهمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

سعید ایرانی – استادیاردانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
روح الله دهقانی فیروزآبادی – استادیاردانشگاه صنعتی شریف
حسین گلپرور – دانشجوی دکتری
علیرضا حسینیان – دانشجوی کارشناسی ارشد

چکیده:

دراین مقاله ابتدا مدل المان محدود یک بال با زاویه عقبگرد و نسبت باریک شدگی معین توسط نرم افزار ام اس سی پترن MSC PATRAN ایجاد شده است جنس صفح از فولادفنری بوده و شرایط مرزی در ریشه بال بصورت گیردار درنظر گرفته شده است مدل ایجاد شده توسط نرم افزار ام اس سی نسترن(MSC NASTRAN آنالیز مودال شده و فرکانسهای طبیعی و شکل مودهای آن استخراج شده است نتایج بدست آمده با نتایج آنالیز مودال تجربی برروی مدل واقعی با شرایط مرزی مشابه مورد مقایسه قرارگرفته است در ادامه مدل آیرودینامیکی بال به کمک نرم افزار پترن ایجاد شده و به کمک درونیابهای موجود درنرم افزار با مدلسازه ای کوپل شده و شرایط آیرودینامیک جریان نیز تعریف شده است درنهایت مدل المان محدود آیروالاستیک ساخته شده توسط نرم افزار نسترن آنایز فلاتر شده و سرعت و فرکانس فلاتر آن بدست آمده است درنهایت مدل واقعی ساخته شده درداخل تونل باد مورد آزمایش فلاتر قرارگرفته است.با مقایسه نتایج بدست آمده از آنالیز فلاتر به کمک نرم افزار المان محدود و تست تجربیدرتونل باد می توان دریافت نتایج بدست آمده ازنرم افزار از دقت نسبتا خوبی برخوردار است.