سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

علی ناصح – کارشناس ارشد
علی اشرفی – استادیار دانشگاه شهیدچمران اهواز
خلیل رنجبر – دانشیار دانشگاه شهیدچمران اهواز

چکیده:

دراین پروژه تیوبهای کوره واحدتقطیروتبدیل کاتالیستی از جنس فولاد ۹Cr1Mo که پس از۱۹و ۲۳ سال کارکرد دچار شکست شده بودند جهت بررسی علل ایجاد و گسترش ترک مورد مطالعه قرارگرفتند بدین منظور ابتدا از تیوبها و بازرسی ماکروسکوپی به عمل آمد سپس ازنواحی مختلف تیوب نمونه برداری شد و درادامه از نمونه ها آنالیز شیمیایی آزمون سختی تست تنش – پارگی و متالوگرافی توسط میکروسکوپ های نوری وsem وآنالیزEDS به عمل آمد همچنین آزمایشات تعیین ترکیب شیمیایی برروی سیال ورسوبات به منظور بررسی تاثیر انها دربروز پدیده شکست انجام شد نتایج نشان داد علت شکست درناحیه دارای رسوبات داخلی تیوب کوره واحد تقطیر کاهش ضخامت موضعی ناشی از پدیده پودری شدن می باشد که این نوع خوردگی دراثر مجاورت طولانی مدت سطح داخلی تیوب با کربن اکتیویته بالا رسوبات کک در دمای حدود ۶۰۰درجه ایجاد شده است