سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی آموزش در ایران ۱۴۰۴

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

حسین ترکاشوند – کارشناسی ارشد زیست شناسی،سرگروه زیست شناسی استان همدان، رتبه اول کشو

چکیده:

بشر امروزی برای رویارویی مولد و موثر با چالش های علمی، صنعتی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و اخلا قی نیازمند نظام تعلیم و تربیتی است که بتواند با شناخت تواناییهای افراد جامعه و هدایت آنها در جهت توسعه کامل استعدادهای خود زمینه های توسعه پایدار را فراهم نماید. نظام تعلیم و تربیتی که ماهیت کلی آن سنتی باشد خروجی های آن منطبق بر نیازهای جامعه قرن ۲۱ نخواهد بود.نظام آموزشی کشور ما هم دارای بنیانی سنتی است که مسولین نظام هم بر این نکته تاکید داشته و به همین دلیل بحث تحول بنیادین در آموزش و پرورش در سالهای اخیر مطرح و سند ملی آن هم به تصویب رسید. تربیت شهروندان با ویژگی های مطلوب یکی از مهمترین اهداف تحول بنیادین در آموزش و پرورش است. این مقاله در قالب یک پژوهش کتابخانه ای از طریق دسترسی به منابع دست اول اینترنتی و کتابخانه ای درجهت پاسخ گویی به سوالات زیر است. ۱-آیا جایگاه آموزش های شهروندی در آموزش و پرورش کشور ما متناسب با نیازهای امروز و فردای جامعه ما می باشد؟ ۲-چالشهای موجود و راهبردهای مناسب برای رسیدن به جایگاه مطلوب آموزش شهروندی کدام است؟ نتایج نشان می دهد که جایگاه آموزش شهروندی در نظام تعلیم وتربیت با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد که در طرح تحول بنیادین باید به صورت ویژه مورد توجه قرار کیرد و راهکارهای لازم در این زمینه ارائه شده است.